Ciri-ciri Pelajar yang Cemerlang
1. Optimistik
Pelajar yang
cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk bolehmenempah kejayaan
dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikansemangat dalaman pada diri
anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'
2.Jangan bersikap pesimistik
Pelajar
cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan danmengalah
sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri.Jangan
meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidakmencuba maka
kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cubabelum tahu.
3. Kesedaran memikul tanggungjawab
Pelajar yang
cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikultanggungjawab sebagai
seorang pelajar yang menjadi harapan agama,bangsa, negara, keluarga dan
masyarakat pada masa akan datang. Maruahkeluarga, masyarakat dan negara
pada masa akan datang bergantung padagenerasi remaja masa kini. Pelajar
yang cemerlang ialah pelajar yang sedarhakikat ini. Pelajar yang menyedari
hakikat ini sudah pasti akan berusahalebih gigih agar matlamat tersebut
tercapai.
4. Tumpuan
sepenuh hati
Pelajar yang cemerlang memerikan
tumpuan sepenuhnya kepada pelajaransemasa mengikuti pengajaran guru di kelas.
Sikap main-main sambil belajaradalah sikap pelajar yang kurang berjaya.
Pelajar yang suka bermain-maindalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar
yang bakal menjadi orangyang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa
kelak. Malahlebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh
golongan tidakterpelajar seperti mereka sendiri.
5. Mulakan dari awal
Pelajar yang
cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapipeperiksaan tidak
kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal ataupeperiksaan yang
sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajaryang berjaya dengan yang
gagal. Persediaan awal ini termasuklahmengadakan ulangkaji, berbincang dengan
rakan-rakan, meminta nasihatguru, meneliti buku-buku model jawapan dan
sebagainya lagi. Jangan jadi'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.
6. Sentiasa bersedia
Pelajar yang
cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarangbentuk ujian atau
peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujianbulanan,
peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaanyang sebenarnya).
Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup danmampu menghadapi
peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah andaandainya peperiksaan
diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!'Kalau anda peminat
'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'
7. Lengkapkan peralatan
Pelajar yang
cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yangmencukupi seperti
buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-notaringkas, dan
sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untukmencapai kejayaan.
Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkanpembelajaran dan mungkin
memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar.
Cuba bayangkan, anda ingin basuh tanganselepas makan tetapi tiada
air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?
8. Tepati
waktu belajar
Pelajar yang cemerlang menepati waktu
belajar yang telah ditetapkan olehpihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu
yang ditetapkan danpulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar
menjadi seorangyang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam
jiwa pelajar,maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam
pembelajaran.
9. Dapatkan bantuan guru
Pelajar yang
cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawansekelas yang lain apabila
gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu.Misalnya apabila pelajar
sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulahmendapatkan bantuan
kawan-kawan untuk mendapatkan nota-notapelajaran, atau mendapatkan penerangan
guru bagi pelajaran yang telahtertinggal itu.
10. Hormati guru
Pelajar yang
cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa gurusedang mengajar di
dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guruadalah sumber ilmu.
Oleh itu sentiasalah menghormati guru yangmemberikan kita ilmu.
11. Bersoal jawab dengan guru
Pelajar yang
cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahamipelajaran yang telah
diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernamaSocrates pernah
berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal- jawab'.
12. Beri pandangan membina
Pelajar yang
cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalamproses pembelajaran. Ini
kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar
sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut.Amalan ini juga dapat melatih
dan mengasah daya ketajaman pemikiranpelajar.
13. Berbincang dengan rakan
Pelajar yang
cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentangpelajaran yang telah
dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelasperbincangan, kelas
tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincanganakan memantapkan lagi
kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
14. Siapkan tugasan yang diberi
Pelajar yang
cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru samaada kerja dalam
kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan olehguru berkenaan.
Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkantugasan yang
diberikan oleh guru mereka.
15. Tubuhkan
kumpulan studi
Pelajar yang cemerlang mengadakan
kumpulan perbincangan (study group)bersama rakan-rakan yang mempunyai visi
dan agenda yang sama iaitukejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan
studi yangakhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin
dangigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.
16. Sering masuk perpustakaan
Pelajar yang
cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaanyang lain
sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi danmendapatkan buku-buku
untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat
yang sangat sesuai untuk anda mentelaahpelajaran.
17. Baca akhbar
Pelajar yang
cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademikuntuk mendapatkan ilmu
pengetahuan tambahan. Secara khususnya inimerujuk kepada isu-isu am dan rencana
ilmiah dan bukan ruangan gossipatau artis.
18. Menonton rangcangan yang sesuai
Pelajar yang
cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untukmendapatkan
pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lainlagi. Antara lain
adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan beritasemasa.
19. Lakukan peperiksaan kendiri
Pelajar yang
cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri)seperti dibuat
dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagaipengukuhan pembelajaran.
Pelajar juga perlu menganggapkan ujian danpeperiksaan yang diambil itu adalah ujian
dan peperiksaan yang sebenarnya.Jika gagal bererti anda gagal dalam
peperiksaan yang sebenar. Melakukanpeperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke
klinik. Anda akan diberi tahutentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan
anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.
20. Sediakan jadual waktu
Pelajar yang
cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancangpembelajaran pelajar di
luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abangyang berpengalaman untuk
mendapatkan corak jadual yang sesuai danefektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.
21. Sertai ceramah motivasi
Pelajar yang
cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakanuntuk melahirkan
semangat dan keyakinan diri.
22. Sertai seminar peperiksaan
Pelajar yang
cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yangdiadakan bagi memahami
teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan.Sertainya seminar-seminar yang
dikendalikan oleh orang yang pakar dalambidang masing-masing. Selain daripada
pengalaman, anda juga mungkinmenerima pelbagai tips dan petua berguna.
23. Beli buku rujukan
Pelajar yang
cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapatmemantapkan
persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkansenarai buku-buku
rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingatpepatah Inggeris,
"Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatancantik
menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu
buku rujukan.
24. Masuk kelas tuisyen
Pelajar yang
cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkanlagi pengalaman dan kecekapan
pelajar dalam pelajaran.
25. Lawatan ke pameran buku
Pelajar yang
cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran bukuyang diadakan.
Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa andaakan hampir pada
buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu,ilmu itu pula akan sering
menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedaiminyak wangi, keharumannya akan
terlekat juga. Kalau anda masuk kekandang najis... (fikirlah sendiri)
26. Sertai kokurikulum sekolah
Pelajar yang
cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalamkokurikulum.
Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otakyang sihat pula akan
melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkaratakan melahirkan
pemikiran yang lembab.
27. Sanggup manghadapi cabaran
Pelajar yang
cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yanghebat yang sering
cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran ataucuba mengurangkan
minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yangdimaksudkan
itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan sukamelepak dan
membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang sukamengajak pelajar melakukan
perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuankekasih atau buah hati juga
kadangkala merupakan dugaan yang mahahebat. Pandai-pandailah membawa diri.
28. Jaga keselamatan diri
Pelajar yang
cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkansebarang bentuk bahaya
yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar.Misalnya, jangan bermain
dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar
kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.
29. Jaga kesihatan fizikal
Pelajar yang
cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan caramenghindari sebarang bentuk
penyakit. Makan makanan yang berzat.Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'.
Hindari makan di gerai-geraiyang kotor atau membeli kueh-kueh yang
terdedah tanpa ditutup. Janganberjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan
kesihatan.
30. Makanan seimbang
Pelajar yang
cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan denganmemakan makanan yang seimbang.
Ini akan menjamin kesihatan badan yangbaik dan otak yang dapat berfikir
dengan lebih lancar. Pilih jenis makananyang sesuai untuk minda dan kesihatan
tubuh badan.
31. Malu bertanya sesat jalan
Pelajar yang
cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripadapelajar-pelajar yang
telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abangdan kakak-kakak yang telah
berjaya itu sebagai model atau contoh pelajarcemerlang. Perhatikan ciri
dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapipeperiksaan. Pengalaman
mereka yang telah berjaya itu sungguh berhargauntuk pelajar yang bakal
menghadapi peperiksaan.
32. Sembahyang
Pelajar yang
cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam,tunaikan sembahyang lima
waktu seperti mana yang telah disyariatkan olehagama. Bagi pelajar bukan Islam
yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.
33. Doa
Pelajar yang
cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongandaripada Tuhan. Aspek kerohanian
ini juga sama penting dengan aspek jasmani
dan minda pelajar.
34. Tawakkal
Pelajar yang
cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jikagagal.
Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikankegagalan itu
sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikansemua bentuk kegagalan
sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.
Terima kasih.
ReplyDelete